Monday, 14 March 2016

7) KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA


JABATAN
JABATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

NAMA & KOD KURSUS
DUA2012 SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM

NAMA PENSYARAH
EN. SUFFIAN BIN MOHD FABILAH

TAJUK TUGASAN
KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA

NAMA AHLI KUMPULAN
NO
NAMA
NO MATRIX
1
NUR HIDAYAH BINTI MOHD SAH
25DNS15F1078
2
NUR SHAHIRAH BINTI HUSIN
25DNS15F1060
3
UMI NURHANIS BINTI SAMIAN
25DNS15F1122
4
NUR DHANIA BINTI MOHAMMED SAFI
25DNS15F1123


1. PENGHARGAAN

Segala pujian bagi Allah SWT pemilik sekalian alam, syukur kehadrat ilahi dengan limpah kurnia rahmatnya, kerana telah memberi keizinan kepada kami untuk menyiapkan tugasan projek kami iaitu penulisan blog, serta Selawat berserta salam kepada junjungan besar nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat. Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada pensyarah yang mengajar iaitu ustaz suffian bin fabillah kerana telah banyak membantu dan memberi tunjuk ajar serta berkongsi maklumat dalam menyiapkan penulisan blog ini.

          Sekalung penghargaan juga buat kedua ibu bapa kami yang memberi semangat dan dorongan untuk menjayakan blog ini. Seterusnya, ucapan terima kasih juga saya hulurkan kepada ahli kumpulan saya atas kerjasama dan komitmen yang diberikan sepanjang menyiapkan blog ini. Akhir sekali, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas kerana sudi memberi tunjuk ajar dan dorongan serta berkongsi maklumat dan tidak lokek dalam menyalurkan pandangan dan maklumat yang sepanjang kami menyiapkan penulisan blog ini.


2. PENDAHULUAN

Kaedah dari segi bahasa bermaksud tapak, asas rumah dan prinsip, Fiqh pula bermaksud suatu kefahaman dan kaedah fiqh ialah koleksi kaedah utama yang bersifat umum bagi menyelesaikan isu-isu tertentu. Kaedah Fiqh adalah suatu ilmu yang berkaitan penjelasan tentang hukum-hukum yang umum. Terdapat pelbagai kaedah fiqh yang telah diperkenalkan oleh para ulama‟ bagi menyelesaikan permasalahan-permasalahan baru yang timbul saban hari. Kaedah-kaedah yang diperkenalkan jelas memberi impak yang positif dalam memelihara kemaslahatan ummah kini. Antara salah satu kaedah fiqh yang dibincangkan ialah kesukaran menjadi sebab kepada kemudahan dan keringanan dan yang kedua ialah kemudaratan hendaklah dihilangkan.

            Kesukaran menjadi sebab kepada kemudahan dan keringanan bermaksud apabila berlaku sesuatu kesulitan dan kesukaran dalam melaksanakan kewajipan yang diperintahkan oleh Allah SWT, maka Islam memberi jalan keluar untuk mengatasi kesulitan yang dihadapi. Jalan keluar tersebut adalah dengan memberikan beberapa kelonggaran dalam melaksanakan kewajipan tertentu. Contohnya orang yang sakit dibenarkan untuk solat dalam keadaan duduk sekiranya tidak mampu dia boleh berbaring. Kesusahan ini juga menjelaskan kepada kita bahawa agama Islam itu membawa konsep kemudahan terhadap umatnya dan memberi keringanan bukan kesusahan dan kesempitan. Walaupun begitu, mestilah terlebih dahulu menentukan musyaqqah atau kesusahan yang menjadi sebab keringanan.

            Bagi kaedah kemudaratan hendaklah dihilangkan bermaksud sesuatu perkara yg boleh mendatangkan bahaya atau kemudaratan mestilah dihapuskan. Contohnya pembeli boleh mengembalikan semula barang yang dibeli kepada penjual kerana terdapat kecacatan. Oleh itu, kaedah ini menunjukkan bahawa apabila berlaku sesuatu kemudaratan yang menimpa mana-mana pihak, maka kemudaratan itu wajib dihilangkan daripada terus ditanggung.


3. KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA


Perkataan Fiqh merupakan percahan bagi kata dasar fiqah dan diulang sebanyak 20 kali dalam Al-Quran. Maksud Fiqh dari sudut bahasa ialah memahami dan mengerti kerana setiap ilmu datangnya dari allah. Dari sudut istilah pula, mengetahui sesuatu perkara yang berkaitan dengan hokum-hukum syarak yang berbentuk praktikal dengan mendalam dan terprinci yang diambil daripada dalil yang terprinci.

3.1 Kesukaran Menjadi Sebab Kepada Kemudahan Dan Keringanan

Musyaqqah (kesukaran)
Tujuan :

1) Kesukaran yang mendatangkan kesenangan dan keringanan adalah terkeluar daripada garis kesukaran biasa seperti tugas-tugas itu amat berat dlaksanakan, serta membawa kepada kemudaratan kepada diri atau harta benda serta diberi rukhsah sebagai pengecualian daripada melakukan sesuatu kewajiban. Diharuskan rukhsah

2) Kesusahan yang membawa kemudaratan.

Sebagai contoh:
• Dibenarkan tidak berpuasa bagi orang yang sakit tapi wajib mengqadakan Diharamkan rukhsah

3) Kesusahan yang tidak membawa kepada kemudaratan.

Sebagai contoh:
• Tidak berpuasa pada hari tersebut disebabkan keadaan cuaca yang sangat panas.


3.2 Kesukaran Menyebabkan Berlakunya Kemudahan Dan Keringanan

1) Kekurangan
Kekurangan yang dimaksudkan adalah merujuk kepada kegilaan hingga siuman, kanak-kanak sehingga umur baligh dan orang yang tidur sehingga ia sedar

2) Jahil
Kejahilan dimaksudkan merujuk kepada hilangnya kewarasan biasa sebagai seorang manusia atau kejahilan juga bermaksud suatu keaadaan tidak tahu perkara sebenar

3) Sakit
Kesakitan memberi makna diberikan kemudahanuntuk memilih kaedah lain untuk melunaskan kewajipan. Contohnya seseorang dibenarkan untuk bertayammum kerana sakit yang boleh memudaratkan dirinya andai ia berwuduk

4) Musafir
Seseorang dibenarkan bermusafir jika dengan tujuan yang baik untuk menyempurnakan kewajipan tertentu. Contohnya seseorang dibenarkan untuk melakukan solat qasar dan jamak bagi menggantikan solat fardhu yang penuh

5) Kelupaan atau terlupa
Seseorang yang terlupa melaksanakan sesuatu ibadat dianggap tidak menanggung apa-apa tanggungjawab. Contohnya tidak dianggap berdosa bagi seseorang yang makan pada siang hari bila ia terlupa

6) Paksaan
Paksaan yang diterima bagi melayakkan seseorang gugur memikul tanggungjawab dalam agama adalah untuk menyelamatkan agama, nyawa dan lain-lain maksud syariat

7) Umummul Balwa
Perkara yang telah diterima dan dimaafkan bila berlakunya perkara tersebut. Contohnya percikkan tanah merah yang mengenai pakaian


3.3 KONSEP RUKHSAH

1) Pengguguran
Digugurkan atas sebab tertentu yang boleh dianggap kesukaran. Contohnya dibenarkan meninggalkan puasa ramadan disebablan kesakitan yang berat.

2) Pengurangan
Pengurangan dalam melaksanakan ibadat boleh berlaku apabila kesukaran boleh mengganggu tujuan sesuatu perkara. Contonya dibenarkan mengurangkan solat fardhu 4 rakaan kepada 2 rakaat.

3) Pendahuluan
Seseorang dibenarkan untuk mendahulukan sesuatu perkara pada masa hadapan atas sebab kesukaran yang tertentu. Contohnya solat asar dalam waktu zuhur atas sebab musafir.

4) Penggantian
Kesukaran bagi melakukan sesuatu ibadat atau kerja boleh diganti dengan sesuatu yang lain. Contohnya bertayammum untuk mengantikan wuduk.

5) Penangguhan atau melewatkan
Pengangguhan boleh dibuat dalam melaksanakan ibadat apabila ia diperlukan untuk mengelakkan kesukaran. Contohnya melaksanakan solat zuhur dalam waktu asar atas sebab bermusafir.


3.4 PERBINCANGAN APLIKASI KAEDAH

1. Sebarang kesukaran yang berlaku dalam proses penyelidikan hendaklah dirujuk kepada syarat-syarat yang membolehkan rukhsah terpakai.

2. Pertimbangan untul mencipta sesuatu bagi kepentingan manusia haruslah menjadi keutamaan untuk menggunapakai konsep rukhsah.

3. Kaedah ini tidak diambil mudah untuk menghalalkan segala bentuk rukhsah sebelum pelbagai pilihan lain diuji bagi mengelak atau mengatasi kesukaran tersebut.

4. Kejujuran dan sikap betanggungjawab yang maksima diperlukan oleh para saintis teknoriat dan jurutera dalam menjalankan peranan mereka kewajaran dan keelevanan dalam sesuatu perkara yang dihasilkan.


3.5 KEMUDARATAN YANG HARUS DIHILANGKAN

1) Kemudaratan-sesuatu yang boleh mendtangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti Agama,nyawa,maruah, keturunan,akal, dan harta.

2) Kemudaratan adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia.

3) Islam mengharamkan segala tindakan yang membawa kepada diri sendiri,orang lain dan alam sekitar.

4) Ukuran kemudaratan merujuk kepada impak buruk atau negatif menurut perspektif agama dan norma masyarakat yang tidakbercanggah dengan tujuan dan prinsip syariat. Contohnya islam menetapkan etika berpakaian yang tertentu kepada lelaki dan perempuan.fesyen pkaian yang boleh memudaratkan pandangan, perasaan, akal, dan hati dianggap haram oleh islam. 


3.6 PERBINCANGAN APLIKASI KAEDAH KEMUDARATAN DIHILANGKAN

1) Kaedah kemudaratan hendaklah dihilangkan atau ditiadakan adalah sangat berpengaruh dalam kehidupan manusia.

2) Bukti kukuh bahawa ciptaan sains, teknologi dan kejuruteraan telah banyak membantu menghilangkan kesukaran dan kemudaratan dalam hidup manusia.

3) Sebagai contoh, hubungan manusia sentiasa dekat dengan medium telekomunikasi dan ICT walau dimana jua berada.

4) Kemudaratan yang timbul sebelum wujudnya peralatan tersebut telah dihapuskan.

5) Tetapi kemudaratan yang lain pula timbul iaitu apabila ketiadaan iman dan akhlak menyebabkan kecangihan tersebut disalahguna untuk mengaut keuntungan. Selain itu, kerosakan akhlak dan krisis amalan untuk bekalan selepas mati telah menerjah masuk dalam hidup manusia.

6) Akibatnya ciptaan teknologi dan kejuruteraan sekadar memudahkan sementara hidup manusia, sedangkan daya fikir serta kos membendung dan merawat penyakit yang timbul daripadanya berganda-ganda beratnya.

7) Ia juga boleh membolehkan sesuatu kemudaratn yang akan disingkirkan boleh membenarkan sesuatu yang asalnya terlarang atau haram untuk diklaksanakan atau digunakan. Contohnya, keharusan doctor lelaki memandang aurat wanita sekadar yang perlu untuk tujuan rawatan tetapi dengan syarat tiada doctor wanita yang boleh merawatnya.

8) Kemudaratan tidak boleh dihilangkan dgn kemudaratan yang setaraf dengannya.sebagai contoh seseorang itu tidak boleh menghasilkan sesuatu yang bahayanya sama walaupun berbeza bentuk seperti penggunaan arak samaada untuk dimakan atau digunakan atas alasan biasa masih dihukumkan haram. Jika digunakn untuk menjadi penawar terbaik dalam perubatan maka penggunaan tersebut dibenarkan.

9) Kaedah “menolak kerosakan menjadi keutamaan daripada menganbil kebaikan” ini menuntut apa jua program dalam sains teknologi kejuruteraan hendaklah mendahulukan tujuan menyingkirkan kemudaratan berbanding kebaikan.

10) Kesimpulannya, kaedah ini memberikan satu panduan umum kepada para saintis, teknokrat dan jurutera tentang pentingnya nilai menolak kemudaratan demi mencari kebaikan.

11) Tiada istilah kerana kepentingan manusia semua perkara menjadi halal.

12) Konsep kemudaratan dan kesukaran serta kebaikan sewajarnya diberikan makna yang sebenar berasaskan panduan islam dalam kaedah-kaedah fiqh


4. KESIMPULAN

Syariat Islam tidak mentaklifkan kepada manusia sesuatu yang tidak mampu dilakukan oleh mereka dan sesuatu yang boleh menjatuhkan mereka ke dalam kesusahan atau dengan sesuatu yang tidak bertepatan dan serasi dengan naluri serta tabiat mereka. Walaupun terdapat pelbagai kesukaran dan kesulitan yang berlaku dalam kehidupan seharian manusia sama ada dalam menunaikan dan melaksanakan perintah Allah S.W.T, maka tetap akan ditemui cara-cara yang sesuai dan bertepatan dengan kaedah-kaedah dalam syarat islam. Oleh itu, Apabila seseorang itu mengalami kesukaran dan kesulitan, dan ia melaksanakan syariat seperti kaedah-kaedah yang dianjurkan oleh islam maka ia akan memberi kelongaran dan kemudahan terhadap mereka. Seseorang itu tidak akan merasa terbeban dengan permasalahan yang dihadapi malah dapat melakukan urusan dengan mudah. Islam dan syari’at juga bersikap amat bertoleransi dan memahami akan keadaan umatnya. Walaupun keseluruhan syari”at itu diturunkan kepada manusia bagi memelihara kemaslahatan tetapi as-Syari’at sedar akan kedudukan umat yang sekali sekala terjatuh ke suasana kehidupan yang bukan normal. Maka dengan itulah as-Syari’at memberikan kelonggaran dan kemudahan dari beberapa segi dan sudut, semuanya disediakan bagi tujuan menjaga kemaslahatan dan menghindar kemudaratan umat dalam keadaan sedemikian. Setiap keadaan itu dijelaskan situasinya dan dikatergorikan kedudukannya dan setiap kedudukannya itu mempunyai tahap-tahap dan syarat-syarat kelonggaran hukumnya.

            Bagi mempraktikan kemudahan agama setiap individu wajib tahu keadaan dia yang sebegini dibolehkan atau tidak serta apakah yang dimaafkan dan sekadar mana kebolehan dan kemaafkan itu diberikan. Faktor paling utama yang menjamin di sisi Allah S.W.T kebolehan dan kemaafan dalam keadaan tidak normal atau sulit itu ialah keikhlasan seseorang dalam menghadapi keadaan tersebut. Dalam erti kata lain, sengaja atau tidak sengaja merupakan tali pengukur di sisi Allah Azza waJallah dalam menerima perbuatan seseorang itu dalam keadaan darurat atau kesulitan yang dihadapinya. Dalil kuat yang dijadikan ukuran perbuatan seseorang itu adalah niat serta bisikan hatinya. Akhir kata, darurat adalah bertujuan membolehkan umat manusia meneruskan kehidupan mereka walaupun dalam kesempitan dan membantu mereka keluar semudah mungkin dari suasana sedemikian. Terimalah kemudahan isi sebagai sesuatu yang membantu kea rah tujuannya dan janganlah pula diadikan sebagai sesuati yang membawa kepada akibat kesukaran yang lebih berat dari apa yang sedia dialami.


5) BIBIOGRAFI

Abdullah Basmieh, Syeikh, (2010), Tafsir PEMIMPINAN AR-RAHMAN Kepada Pengertian Al -Quran. Kuala Lumpur: Terbitan Darul Fikir.

Anwar Fakir Bin Omar, (1999), Kaedah Fiqh Dan Hubungkaitnya Dengan Permasalahan Fiqh. Universiti Kebangsaan Malaysia: Fakulti Pengajian Islam.

Mohd Soleh Bin Hj. Ahmad, Hj, (1999), Usul Fiqh dan Qawaid Fiqhiyyah. Selangor: Pustaka Haji Abdul Majid.

Jabatan Pengajian Am, Politeknik Merlimau Melaka, Jabatan Pengajian Politeknik, (2016), Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam. Merlimau, Melaka: Politeknik Merlimau.

Jalaludin Abdul Rahman Al-Suyuthi, Imam, (1999), Kaedah-Kaedah Hukum Islam Mazhab Shafi’I. Selangor: Terbitan Darul Iman.

Hasmidah Ibrahim, (2015), Kesukaran Menjadi Sebab Kemudahan dan Keringanan: http://djoharilife.blogspot.my/


Nur Lihana Hani, (2012), Qawaid Fiqhiyyah (Kemudaratan Dihindarkan): http://norlihanahani.blogspot.my/2012/09/qawaid-fiqhiyyah-kemudaratan-dihindarkan.html




No comments:

Post a Comment