1.PENGHARGAAN
Assalamualaikum w.b.t,
bersyukur kami ke hadrat llahi kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat kami
menyiapkan projek ini dengan jayanya. Pertama sekali kami mengucapkan terima
kasih kepada Politeknik Mersing Johor kerana memberi peluang kepada kami
menghasilkan projek ini dengan kemudahan perpustakaan bagi memudahkan kami
mendapatkan bahan rujukan yang berkaitan dengan tajuk tugasan kami.
Kami juga mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Suffian Bin
Mohd Fabillah yang telah banyak memberi tunjuk ajar serta penerangan yang
sempurna kepada kami dari awal lagi sejak tugasan ini diedarkan sehinggalah
dalam proses menyiapkan tugasan ini. Selain itu juga, tidak lupa juga kami
mengucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa kami yang memberi sokongan serta
dorongan. Tanpa sokongan dan dorongan mereka mungkin kami tidak dapat
menghasilkan projek ini dengan sempurna seperti rakan-rakan yang
lain. Malah, jutaan terima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan yang
sama-sama bertungkus-lumus menghasilkan tugasan ini dan juga bertukar-tukar
idea dalam membantu kami menyiapkan projek ini.
Akhir sekali, harapan kami agar segala tugasan yang kami
hasilkan dapat menambah ilmu pengetahuan kami disamping dapat menjadi bakal
guru yang bertanggungjawab bagi melahirkan modal insan yang cemerlang. Selain
itu juga, harapan kami agar dapat memberi manfaat kepada diri kami sendiri
terutamanya serta kepada pembaca agar kita sama-sama menjadi pendidik yang
berpengetahuan luas dalam menyampaikan maklumat bukan sahaja dalam proses
pembelajaran malah dalam kepada masyarakat setempat khususnya.
2. PENDAHULUAN
Dari segi
istilah fiqh ialah prinsip-prinsip fiqh yang bersifat umum dalam
bentuk nas pendek mengandungi hukum umum yang sesuai dengan bahagian-bahagiannya.
Sebahagian ulama’ mentakrifkan kaedah fiqh sebagai kaedah-kaedah hukum yang
bersifar umum yang diambil daripada dalil-dalil Al-Quran dan Al-Sunnah yang
mana ia menjadi asas kepada kaedah-kaedah yang sekaligus dapat disesuaikan
dengan banyak juziyyah atau cabang-cabang perbahasan dalam
ilmu fiqh. Pentafsiran yang dilakukan adalah yang berkaitan dengan hukum syarak
dan hukum-hakam yang dimaksudkan hanyalah hukum - hakam amali bukan hukum-hakam
akidah. Perkataan amali bermaksud semua perbuatan termasuk perbuatan hati.
Di samping itu juga, Manhaj bukanlah teknik atau sistem kajian ilmiah
sebaliknya ia adalah jalan (al-tariqah) yang akan memandu seseorang pengkaji
menemui kebenaran sama ada dalam bentuk berita yang hendak dipastikan
kesahihannya iaitu perkhabaran melalui periwayatan yang sampai kepada asal atau
isu yang hendak dipastikan kebenaran atau kepalsuan buktinya.Manhaj ilmiah juga
adalah suatu ilmu yang telah disaring serta lengkap yang boleh diyakini untuk
dijadikan sumber ilmu.
Syarat manhaj pula ialah ia mestilah yang telah sedia wujud dalam diri manusia
iaitu secara semulajadi dalam dasar pemikiran manusia. Ia bukanlah ciptaan dan
rekaan kerana jika ia adalah suatu rekaan, maka pasti memerlukan kepada manhaj
yang lain untuk memastikan manhaj yang pertama tepat, benar dan seterusnya
memenuhi spesifikasi ilmiah. Selain itu, melalui manhaj yang telah sedia wujud
ini juga merupakan penyeru atau penyokong kepada pembaharuan dan tidak
sewenang-wenangnya boleh dipermain atau mengubah hukum syarak. Maka, asas-asas
hukum yang hendak diperbaharui itu tidak akan terhasil dengan dawabit yang yang
terikat kemas dan mempunyai manhaj yang mengawalnya.
Oleh itu, pengenalan terhadap usul fiqh akan diterangkan secara terperinci
dalam penulisan ini untuk kita mengetahui konsep asas kaedah fiqh dan aplikasi
serta hukum menggunakan kaedah usul fiqh. Definisi usul fiqh yang
meliputi pentakrifan secara Idafiyy dan Laqabiyy, Mawdu’ usul fiqh, sejarah
perkembangan, kaedah penyusunan serta faedah mempelajarinya akan dikupas secara
terperinci di dalam penulisan ini.
3. KONSEP ASAS KAEDAH
FIQH DAN APLIKASINYA
3.1 Definisi
Secara bahasa, fiqh
bererti faham, dalam pengertian atau pemahaman yang mendalam yang menghendaki pengerahan
potensi akal.Para ulama usul fiqh mendefinisikan fiqh sebagai mengetahui
hukum-hukum Islam (syarak) yang bersifat amali (amalan) melalui dalil-dalilnya
yang terperinci.Adapun para ulama fiqh mendefinisikan fiqh sebagai sekumpulan
hukum amaliah (yang sifatnya akan diamalkan) yang disyariatkan dalam Islam.
"Mereka berkata:
Hai Syu'aib, kami tidak banyak mengerti tentang apa yang kamu katakan
itu..." dan surah al-An'am ayat 65 yang bermaksud:
"...Perhatikanlah, betapa Kami mendatangkan tanda-tanda
kebesaran Kami silih berganti agar mereka memahami."
Dalam pengertian istilah syar'i (yang berdasarkan syarak),
kedua-dua makna di atas dikandung oleh istilah tersebut.
( Hud: 91)
4. SETIAP SESUATU
BERGANTUNG KEPADA TUJUANNYA ا لأمور بمقاصدها
4.1 Definisi
Kaedah ini memberi
maksud setiap amalan seseorang sama ada pertuturan atau perbuatan, maka
kedudukan atau hukum bagi amalan tersebut adalah bergantung kepada niat
atau tujuannya. Ilmu Fiqh ditakrifkan oleh ulamak sebagai; "Ilmu
berkenaan hukum-hakam Syarak yangbersifat 'amali yang diperolehi dari
dalil-dalilnya secara terperinci".
Dari segi bahasa kalimah Fiqh bermaksud memahami. Pada asalnya ia
bermaksud memahami agama secara keseluruhannya. Namun kemudiannya
dikhususkan ulamak kepada memahami ajaran Islam yang berkaitan dengan
hukum-hakam amali sahaja, iaitu percakapan, perbuatan dan hal ehwal luaran
manusia tanpa menyentuh soal aqidah dan akhlak.
Mempelajari ilmu Fiqh ialah untuk mengetahui hukum-hakam Syara’
mengenai setiap tingkah laku manusia dan melaksanakan hukum-hakam tersebut
dalam kehidupan dalam segenap ruang dan lapisannya.Ilmu Fiqh amat berguna sama
ada kepada ulama, mufti, qadhi mahupun orang awam biasa. Bagi para ulama, mufti
dan qadhi, mereka perlu mendalami ilmu ini untuk mengajar orang ramai tentang
hukum Syara’, memberi fatwa dan memutuskan hukuman terhadap sesuatu kes.
Adapun orang awam, mereka perlu mengetahui ilmu ini agar dapat
menjalani kehidupan seharian dengan garis panduan yang ditetapkan Syara’.
- Perbezaan ibadat dengan adat
dan perbezaan ibadat dengan ibadat lain:
a. Ibadat Dengan Adat
i. Menahan diri dari makan kerana puasa atau mengurus badan.
ii. Menyembelih binatang untuk makan atau ibadat korban.
b. Ibadat Dengan Ibadat Lain
i.Ibadat fardhu atau sunat.
ii.Memberikan wang sebagai sedekah atau zakat.
4.2 Hukum dan Syarak
Hukum Syarak ialah
"Ketetapan dari Allah s.w.t. ke atas perbuatan-perbuatan hamba yang
mukallaf sama ada ia perlu dilakukan atau perlu ditingglkan atau diberi
pilihan untuk melakukannya atau meninggalkannya".Berdasarkan penelitian
dalil-dalil Syara' iaitu Al-Quran, As-Sunnah,Ijma' dan lain-lain.
a. Pembahagian
Hukum Syarak
b. Perbuatan-perbuatan
yang dituntut supaya dilakukan.
c. Perbuatan-perbuatan
yang dituntut supaya ditinggalkan.
d. Perbuatan-perbuatan
yang diberi pilihan (yakni terserah kepada manusia sama ada melakukan atau
meninggalkannya).
e. Perbuatan
yang dituntut secara jazam iatu tuntutan mesti.
f. Perbuatan
yang dituntut secara tidak jazam iaitu tuntutan secara galakan bukan tuntutan
mesti atau wajib.
5. KEYAKINAN TIDAK BOLEH DISINGKIRKAN DENGAN SYAK اليقـين
لآ يـزال بالشـــك
5.1 Definisi
Sesuatu perkara yang tidak diyakini berlaku atau tidak berlaku,
maka sebarang keraguan yang datang kemudian untuk diragui keyakinan itu tidak
diambil kira.Iaitu asal dan yakin tidak boleh ditinggalkan hukumnya disebabkan
syak. Maksud keyakinan ialah sesuatu yang pasti berdasarkan penglihatan
atau kajian atau dalil dan bukti.Sebagai contoh, seseorang merasakan berlaku
hadas daripada wuduknya dapat diyakini dengan angina yang keluar daripada
duburnya atau terasa pada kulit atau terdengar pada telinga atau tercium baunya
dengan hidungnya.
Maksud syak atau
keraguan ialah sesuatu keadaan di mana ia tidak pasti yang berada di antara
kemungkinan ada sesuatu atau tidak ada serta tidak dapat dipastikan yang mana di
antara keduanya yang boleh dipastikan. Antara lain juga, apa yang
dimaksudkan dengan syak ialah sesuatu pertentangan di anatara tetap dengan
tidaknya.Dimana pertentangan tersebut sama banyak di antara kebenaran dengan
keslahan, serta tidak dapat ditarjihkan salah satu daripadanya.
Berdasarkan kaedah ini, sekiranya
seseorang telah meyakini perkara dan ditetapkan hukum terhadapnya,kemudian
timbul syak atau keraguan sama ada telah dihilangkan atau tidak atau belum,maka
keyakinan asal itu masih kekal dan tidak boleh berpegang dengan ragu-ragu atau
perasaaan syak yang baru mendatang itu.Justeru itu,keyakinan asal itu tidak
dapat dihilangkan kecuali dengan adanya keyakinan baharu.
5.2 Kategori Syak
Berdasarkan kaedah asas sebagaimana dijelaskan, syak ada 3 jenis
iaitu :
- .
Syak
Lahir Daripada Asal Usul Atau Sumber Hara.
i. Contohnya,
binatang sembelihan yang didapati dalam negara penduduknya bercampur antara
islam dan bukan islam.Binatang sembelihan di negara tersebut tidak halal,
sehinggalah diyakini manakah binatang sembelihan orang islam.Ini kerana ia
berasal dari yang haram, kecuali umumnya di negara tersebut sembelihannya
dilakukan oleh orang islam.
- . Syak Lahir
Daripada dasar Atau Sumber Harus
i.
Contohnya, seseorang
mendapati air yang berada di dalam bekas tersebut telah berubah dan
perubahannya ada dua kemungkinan.Iaitu sama ada disebabkan najis atau disebabkan
lama tersimpan.Ia boleh bersuci menggunakan air tersebut berdasarkan anggapan
air tersebut asalnya suci.
- . Syak Tidak Dapat
Dipastikan Asal Atau Sumbernya Sama Ada Halal Atau Haram.
ii. Contohnya,
seseorang berurusan dengan orang yang majority pendapatannya dari
sumber haram, namun tidak dapat ditentukan serta tidak dapat membezakan
sama ada dengan harta yang diambil daridapanya itu daripada sumber haram atau
halal.Lantaran itu, berurusan dengannya harus, tetapi makhruh.Ini kerana
dibimbangi daripada sumber yang haram.
5.3 Hukum dan Kaedah
a. Wuduk Dan Solat
i. Seseorang yelah berwuduk dan mengerjakan solat, kemudian datang
keraguan
selepasnyapakah dia
masih berwuduk atau telah berhadas.Keadaan tersebut ditetapkan
bahawa
dia masih berwuduk, kerana dia telah berwuduk dan mengerjakan solat itu
merupakan suatu keyakinan.
b. Yakin Bersuci
ii. Seseorang
yang yakin bersuci, kemudian dia syak berhadas kemudian dia syak suci
dikira masih berhadas, kerana yang yakin itu dihilangkan dengan keraguan.
c. Percakapan
iii. Seseorang
yang mewakafkan atau mewasiatkan sesuatu kepada anak-anaknya tidak
termasuk cucunya menurut pendapat yang sah, kerana nama anak pada
hakikatnyaadalah anak sejati.
v
No comments:
Post a Comment