Wednesday, 23 March 2016

4) 5 KAEDAH PERLAKSANAAN PRINSIP ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN


JABATAN
JABATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

NAMA & KOD KURSUS
DUA2012 SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM

NAMA PENSYARAH
EN. SUFFIAN BIN FABILAH

TAJUK TUGASAN
5 KAEDAH PERLAKSANAAN PRINSIP ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN
NAMA AHLI KUMPULAN
NO
NAMA
NO MATRIX
1
NUR ALIAH ATIKAH BINTI MISHRON
25DNS15F1102
2
NUR ATHILAH BINTI OTHMAN
25DNS15F1120
3
NURHANISAH BINTI ARMI
25DNS15F1006
4
NORIZAN BINTI HAMID
25DNS15F1093




PENGHARGAAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Alhamdulillah bersyukur kehadrat ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat nyawa,tenaga dan masa yang dianugerahkan kepada kami. Dengan ini, kami berjaya menyiapkan folio ini dengan jayanya. Folio ini amat penting buat kami memandangkan perkara ini merupakan daripada sebahagian daripada kerja khusus kami iaitu Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam yang berkaitan tentang kaedah perlaksanaan Prinsip Etika Islam. Sekalung penghargaan untuk pensyarah kami dan rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantu dengan memberikan tunjuk ajar kepada kami. Bantuan kalian amat kami hargai.


PENDAHULUAN

Dengan tajuk yang diberi iaitu 5 kaedah perlaksanaan prinsip etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan islam, Islam menuntut setiap manusia berusaha, bekerja mencari rezeki bagi menyara diri sendiri dan keluarga. Di samping itu, islam juga menyatakan bahawa apabila seseorang itu menjalankan tugasnya ataupun bekerja dengan sendirinya, bermaksud insan tersebut sedang menunaikan amanah Allah. Setiap kerja yang diredhai Allah dan juga niat yang baik, itu adalah ibadah. 

            Etika bermaksud tingkahlaku yang baik dan hidup yang bahagia. Ia juga satu pakej panduan mengurus sesuatu perkara secara terbaik. Seseorang pekerja itu boleh menyelesaikan segala tugas jawatannya melainkan pekerja itu sendiri tidak mahu menunaikan tanggungjawabnya. 

            Selain itu, moral baik dan buruk ditentukan oleh agama, budaya dan adat sesebuah bangsa. Moral secara umumnya dapat dikatakan sebagai cara atau berbagai-bagai untuk melihat dan mempersoalkan berbagai-bagai isu berhubung dengan perbuatan ataupun tingkah laku. Walhal itu, akhlak juga boleh di definisikan sebagai tingkahlaku yang baik yang menjadi amalan hidup. Akhlak sangat penting dan pengaruhnya sangat besar dalam membentuk perbuatan manusia dan apa sahaja daripada manusia itu sendiri, sesuai dengan pembawan dan sifat yang ada dalam jiwanya. 

            Antara 5 kaedah perlaksanaan prinsip etika dalam islam ialah menghasilkan penemuan sains, teknologi dan kejuruteraan yang memberi manfaat kepada keselesaan manusia. Seperti yang dikatakan, keselesaan bukan tiket untuk para saintis, teknokrat dan jurutera melakukan penyelidikan sehingga menafikan maksud syariah. 

            Di samping itu, prinsip etika islam menggunakan sains, teknologi dan kejuruteraan yang memberikan nilai tambah kepada peningkatan kualiti. Contohnya nilai-nilai kemanusiaan yang mengutamakan matlamat hidup, kemampuan manusia, mencari jalan yang dipermudahkan dan mampu melonjak prestasi manusia sebagai hamba Allah.

           Selain daripada itu, melakukan eksperimen dengan bijaksana tanpa niat jahat juga termasuk dalam perlaksanaan prinsip etika islam. Eksperimen yang dilaksanakan hendaklah berasaskan kebijaksanaan yang mengutamakan keprihatinan kepada nilai manusia, flora dan fauna. Tambahan pula, prinsip etika islam yang keempat iaitu keperluan mempertahankan dan memelihara agama, bangsa dan negara. Keperluan memelihara agama, bangsa dan negara sememangnya satu keutamaan. Selepas itu, prinsip etika islam menghubungkan semua kegiatan dengan alam metafizika. Setiap aktiviti penyelidikan dan penemuan hendaklah berasaskan galakan untuk meneroka khazanah alam berdasarkan etika islam serta memburu kebenaran wujudnya pencipta.



3. 5 KAEDAH PERLAKSANAAN PRINSIP ETIKA ISLAM DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN.


Mengenai 5 Kaedah perlaksanaan Prinsip Etika Islam dalam Sains Teknologi dan Kejuruteraan kami menjelaskan lagi tentang konsep etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan dengan lebih mendalam. Setelah meneliti dan mengkaji sehingga ke akar umbi, kami bersetuju dengan pendapat yang menyatakan individu atau komuniti yang beretika cemerlang akan mendapat faedah dari prinsip etika yang dianuti dan diamalkanya itu.

            Reputasinya itu akan menjamin kejayaannya dalam menempuh arus kehidupan dunia yang penuh dengan pancaroba ini. Tegasnya, orang yang berakhlak mulia adalah seseorangyang berpakaian sempurna yang menutup auratnya. Adapun yang tidak beretika diibaratkan seperti bertelanjang yang terdedah pada kehinaan dan keaiban. Dengan ini perbahasan etika memiliki relevan dengan sains dan teknologi islam yang menampilkan keunikannya jika hendak dibandingkan dengan etika dan moral dalam sains dan teknologi moden yang semakin “liar”. 

            Hal ini dikatakan demikian kerana disalahgunakan sains dalam Islam yang ada baik dan buruknya dalam etika sains moden yang boleh memansukhkan prinsip etika islam . Sebagai contohnya, pembedahan plastik yang jelas hukumnya haram pada umat islam. Justeru, kami akan nyatakan 5 kaedah perlaksanaan Prinsip Etika Islam dalam Sains Teknologi dan Kejuruteraan untuk mengukuhkan lagi prinsip etika islam yang kian menghilang dek arus kemodenan kehidupan ini. Terdapat ayat Al-Quran yang mengukuhkan lagi Allah menyuruh kita mendalami ilmu sains berlandaskan Islam. Menurut kalam Allah dalam surah Al- Ghaasyiyah ayat 17-20 yang bermaksud “(mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.? Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan?”.

            Oleh itu, antara kaedahnya ialah pertama, menghasilkan penemuan sains, teknologi dan kejuruteraan yang memberi manfaat kepada keselesaan manusia. Dikaitkan dengan hal ini, segala rekaan dan alat yang dihasilkan hendaklah mengelakkan berlakunya kerosakan akhlak manusia. Hasil rekaan yang dicetuskan bukan menjadi sebab umat menjadi alpa daripada tugas hamba. Ciptaan yang dibangunkan juga mampu mengelakkan manusia daripada merosakkan alam.Dalam pada itu, keselesaan bukan tiket untuk para sainstis, ternokrat dan jurutera melakukan penyelidikan sehinngga menafikan maksud syariah.

             Di samping itu, keduanya ialah menggunakan sains, teknologi dan kejuruteraan yang memberikan nilai tambah kepada peningkatan kualiti. Kita mengakui bahawa segala ciptaan dan rekaan bukan semata-mata bertujuan komersil atau profit. Nilai-nilai kemanusiaan yang mengutamakan matlamat hidup, kemampuan manusia, mencari jalan yang dipermudahkan dan mampu melonjak prestasi manusia sebagai hamba Allah S.W.T ,ia dapat juga dapat meningkatkan kualiti melalui pengunaan nuclear bagi menggantikan tenaga bahan api, pengawetan makanan dan menghapuskan bakteria. Sebaliknya, penghasilan ciptaan, rekaan dan inovasi bukan untuk kepentingan peribadi dan merosakkan dunia.

            Tambahan pula, kaedah yang ketiga ialah melakukan eksperimen dengan bijaksana tanpa niat jahat. Dalam konteks ini, ekeperimen yang dilaksanakan hendaklah berasaskan kebijaksanaan yang mengutamakan keprihatinan kepada nilai manusia, flora dan fauna. Tiada istilah mengorbankan nilai keinsanan dan kedamaian alam demi untuk profit, kemahsyuran dan kepentingan diri. Lanjuntan itu, kajian yang dibuat hendaklah memikirkan implikasi yang bakal mengesani kehidupan ekosistem manusia, flora dan fauna. Tamsilnya, pembedahan plastik yang dibahaskan di atas tadi dengan tujuan menafikan ciptaan Allah S.W.T. dan mengubah identiti dilarang walaupun kebaikannya ialah memberi manfaat kepada diri sendiri (menghilangkan keaiban) tetap haram di sisi Islam.
Rajah 1:1 menunjukkan sainstis yang sedang menjalankan kajian ubat-ubatan untuk manusia.
Rajah 1:2 menunjukkan tokoh sainstis termuka islam (AL- FARABI)


            Selepas itu, keempat pula ialah keperluan mempertahankan dan memelihara agama, bangsa dan negara. Hal ini menggambarkan bahawa keperluan memelihara agama, bangsa dan negara sememangnya satu keutamaan. Namun nafsu keperluan manusia tidak pernah cukup. Tidak dinafikan perlunya kajian, ciptaan dan rekaan untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara. Justeru itu, bukan sewenang-wenangnya tindakan bersifat sains teknologi boleh menghalalkan sebarang ciptaan, rekaan dan teknologi. Misalnya, persenjataan dan kelengkapan ketenteraan amat perlu suntikan inovasi dan teknologi. Namun bukan menjadi lesen untuk melakukan kerosakan.



Rajah 1:3 menunjukkan askar yang sedang mempertahankan dan memelihara negara, bangsa dan agama dari musuh.


Rajah 1:4 menunjukkan tokoh pejuang terkemuka Islam (SALAHUDIN AL-AYYUBI).


           Akhir sekali, kaedah pelaksanaan prinsip etika islam yang kelima ialah menghubungkan semua kegiatan dengan alam metafizika. Sebagaimana yang kita ketahui, para sainstis, teknokrat dan jurutera hendaklah menghubungkan segala kegiatan mereka dengan alam metafizika. Elemen keutuhan dan mencari kebenaran merupakan asas etika perlaksanaan mereka. Setiap aktiviti penyelidikan dan penemuan hendaklah berasaskan galakan untuk meneroka khazanah alam berdasarkan etika islam serta memburu kebenaran wujudnya Pencipta. Jadi, dorongan ketuhanan dan mencari hakikat serta kebenaran menjadi asas bagi kegiatan penyelidikan para sainstis, teknokrat dan jurutera.

         Tiada ubat yang tiada penawarnya, maka kaedah-kaedah yang konkrit, sistematik dan pragmatik ini harus dipraktikkan secara berterusan agar pelaksanaan prinsip etika islam dalam sains teknologi dan kejuruteraan dapat diikut walaupun dalam kancah arus pemodenan ini supaya dapat dijadikan sebagai ilmu akhirat yang dapat menambahkan lagi pahala kita bersama-sama jika tidak lagi bertentangan dengan syariat Islam. Akhirkalam dari kami, terima kasih kerana meluangkan masa membaca. Semoga apa yang terkandung dalam entri ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Maafkan kami jika nukilan kami tidak begitu menarik apa yang di sangkakan. Wasalam.



KESIMPULAN

Sains dalam konteks islam merupakan suatu ibadah yang tidak boleh dipisahkan daripada agama. Pemisahan tersebut akan melahirkan suatu kepincangan yang besar terhadap kesejahteraan masyarakat dunia umumnya. Isu-isu yang terlibat sewajarnya mengambil kira isu-isu etika secara menyeluruh. Islam hanya menerima bentuk teknologi yang boleh memberi manfaat seperti untuk kemudahan dan kemakmuran kepada ummah. 

             Islam menolak teknologi yang membawa kerosakan kepada minda dan fizikal. Ia ditentukan berdasarkan kepada etika dan prinsip-prinsip dasar Islam. Sains dan teknologi dalam islam adalah sebagai sarana untuk mencapai kebahagiaan dunia akhirat dan sebagai kunci kebangkitan islam. Oleh kerana itu, umat Islam harus menempatkan sains dan teknologi sebagai keperluan utama bukan sebaliknya. Mempelajari sains dan teknologi sama wajibnya dengan amalan fardu lainnya seperti solat, puasa dan zakat. Sains dan teknologi dalam Islam harus berdasarkan dengan nilai-nilai agama yang menyeluruh agar dapat memberikan manfaat bagi umat manusia. Sains dan teknologi yang tidak bermanfaat oleh nilai-nilai agama pasti akan membawa kehancuran, kerosakan dan kesengsaraan bagi umat manusia. 

               Etika dalam penggunaan sains dan teknologi merupakan satu perkara yang perlu kita amalkan secara positif sesuai dengan tanggungjawab kita sebagai umat islam. Pengabaian etika bukan sahaja mendapat kemurkaan Allah, tetapi mengganggu ekosistem manusia dan bumi yang kita tinggal ini dan mengakibatkan bencana yang besar yang perlu kita lalui. Etika yang baik mestilah dipraktikkan dengan sempurna dan efisyen supaya dapat kembali kepada fitrah kita sebagai hamba Allah.



BIBLIOGRAFI

Abu Bakar, Al-Jazairiy

(2010), ENSIKLOPEDIA FIKAH. Abu Bakar Al-Jazairiy, ENSIKLOPEDIA FIKAH. Selangor Darul Ehsan: Pustaka Dini.


AL-HIDAYAH HOUSE OF QUR’AN SDN BHD.

(2014), Al-Bayan Terjemahan Al-Quran Al-Karim(Rasm Uthmani). Selangor: Percetakan Zafar Sdn.Bhd


Jabatan Pengajian Am, Politeknik Merlimau Melaka. Jabatan Pengajian Politeknik. Kementerian Pendidikan Malaysia

(2016). DUA 2012 Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam : Politeknik Malaysia.


Kamus Dewan Edisi Keempat

(2005), Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.


Sheikh Abdullah Basmeih, Muhammad Noor bin Haji Ibrahim, Datuk

(2010), Tafsir Pimpinan Ar-Rahman : Percetakan Yayasan Islam Terengganu Sdn


Arif Nur Kholis

(1 Nov 2007) , Antara Bulaksumur dan Matahari “Refleksi Sains -Tech .”

http://zaadut-taqwa.blogspot.my/2005/07/etika-islam-dalam-sains-dan-teknologi.html


Maznah Daud

(2005), http://zaadut-taqwa.blogspot.my/2005/07/etika-islam-dalam-sains-dan-teknologi.html


1 comment:

  1. Harrah's Reno Casino & Hotel - DrmCD
    Harrah's Reno Casino & Hotel. 777 Harrah's Blvd 여주 출장샵 Reno, NV 광주 출장샵 89109. Get Directions. 777 Harrah's Blvd 구리 출장샵 Reno, 부산광역 출장마사지 NV, 89109. Website. http://www.harrahsreno.com. Rating: 4.5 · ‎53 포천 출장마사지 votes

    ReplyDelete