Sunday, 13 March 2016

8) KAEDAH ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA(ADAT DIJADIKAN SEBAGAI RUJUKAN HUKUM DAN PERBINCANGAN ISU SEMASA BERKAITAN KAEDAH FIQH)



                                                             NAMA & KOD KURSUS
 SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM: DUA 2012

    TAJUK TUGASAN
KAEDAH ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA(ADAT DIJADIKAN SEBAGAI RUJUKAN HUKUM DAN PERBINCANGAN ISU SEMASA BERKAITAN KAEDAH FIQH)
    
 NAMA PENSYARAH
   ENCIK SUFFIAN BIN MOHD FABILLAH

    NAMA AHLI KUMPULAN :
NAMA
NO.MATRIK
NOR SYAQIRA BINTI SAHRAN
25DNS15F1069
NURELISA BINTI MOHD YATIM
25DNS15F1042
NUR RAIHAN BINTI JUMAT
25DNS15F1075
EZZA SHELIZA BINTI ANNUAR
25DNS15F1072
NURUL SOFIAH BINTI MOHD SHAFIRUDDIN
25DNS15F1087

JABATAN

TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

PROGRAM

   DIPLOMA IN NETWORK SYSTEM

    SESI

  DISEMBER 2015



1.      PENGHARGAAN

Assalamualaikum w.b.t dengan segala puji bagi Allah Ta’ala,tuhan sekalian ‘alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga serta para sahabat baginda. Alhamdulilah, dengan rasa syukur dipanjatkan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, kerana dengan limpahan rahmatNya dan nikmat masa, nyawa dan  tenaga yang dianugerahkan kepada kami agar kami dapat menyiapkan tugasan yang telah diberikan dengan jaya. Pada pertama kalinya kami ingin menjulang sepenuh penghargaan kepada Encik suffian bin mohd fabillah iaitu Pensyarah Matapelajaran Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam (DUA 2012), di atas kesudian dan kepercayaan beliau memberi tugasan ini yang bertajuk Konsep Asas Kaedah Fiqh Dan Aplikasinya (adat dijadikan sebagai rujukan hukum dan perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh) kepada kami untuk menyiapkannya dengan penuh semangat.
Selain itu, Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Suffian Bin Mohd Fabillah yang telah banyak memberi tunjuk ajar kepada kami dan penerangan yang sempurna dan lengkap kepada kami dari awal lagi sejak tugasan ini diberikan sehingga dalam proses untuk menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Sepanjang menjalankan dan menyiapkan tugasan ini, kami telah memperoleh pelbagai pengalaman sama ada pahit mahupun manis yang amat berharga dan bermakna dalam hidup kami sebagai seorang pelajar. Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Politeknik Mersing Johor kerana memberi peluang dan kepercayaan kepada kami untuk menghasilkan dan menyiapkan projek ini dengan kemudahan perpustakaan yang diberikan bagi memudahkan kami mendapatkan bahan rujukan yang berkaitan dengan tajuk tugasan kami.
Disamping itu, Tidak lupa juga kami mengucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa kami yang memberi sokongan serta dorongan sehingga kami menyiapkan tugasan ini. Tanpa sokongan dan dorongan mereka mungkin kami tidak dapat menghasilkan projek ini dengan sempurna seperti rakan-rakan yang lain. Kami juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan yang lain yang sama-sama bertungkus-lumus dan bersungguh-sungguh untuk menghasilkan tugasan ini dan menyiapkan tugasan ini dengan baik dan juga bertukar-tukar idea dan pendapat mengenai tugasan masing-masing sekiranya ada kesukaran untuk fahami apa soalan mintak dan dalam membantu kami menyiapkan projek ini. Kami juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih juga kepada orang awam dan kenalan ibu bapa kami yang telah memberikan serba sedikit maklumat mengenai tajuk yang kami dapat ini.
Oleh hal yang demikian, Ini dapat menambahkan pengetahuan kami mengenai tugasan yang diberikan dan sangat memudahkan kami untuk menyiapkan tugasan ini dengan baik dan sempurna serta dapat mengurangkan kesusahan dan tidak faham mengenai tugasan ini. Terima kasih diucapkan dan ditujukan kepada semua pihak yang telah terlibat dalam menjayakan tugasan ini sama ada secara langsung atau tidak langsung. Segala bantuan yang telah anda hulurkan amatlah kami hargai kerana tanpa bantuan dan sokongan anda semua, tugasan ini tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. Pelbagai ilmu yang dapat kami rungkaikan sepanjang kami menyiapkan tugasan ini. Tujuan tajuk tugasan ini diberikan supaya kami dapat mendedahkan lebih banyak mengenai Konsep Asas Kaedah Fiqh Dan Aplikasinya (adat dijadikan sebagai rujukan hukum dan perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh).

Justeru itu, Penerangan kami dalam Konsep Asas Kaedah Fiqh Dan Aplikasinya (adat dijadikan sebagai rujukan hukum dan perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh) dapat menjadi panduan dan rujukan kepada semua masyarakat tak kira bangsa atau kaum di Malaysia. kami sangat menghargai pengalaman yang kami perolehi sepanjang menjalankan tugasan ini mungkin hanya akan datang sekali sahaja dalam hidup kami. Kami perlu menghuraikan dan memperincikan lagi penjelasan dalam tugasan ini dan perlu banyak mencari maklumat serta membuat rujukan daripada pelbagai sumber rujukan bagi meningkatkan lagi kefahaman kepada semua yang kami ingin sampaikan supaya tiada kekeliruan yang berlaku mengenai konsep adat ini. Justeru itu, Pelbagai jenis pembangunan dari segenap sudut yang begitu pesat terbina di Malaysia ini, begitu juga pembangunan dalam bidang pendidikan dan seharusnya mahasiswa ini tergolong dalam orang yang sentiasa menyaingi peradaban zaman yang begitu hebat. Sebelum kami mengundur diri terimalah serangkap mutiara kata dari kami sebagai renung-renungan dan selamat beramal.
"Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapiadakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus-menerus"


1.      PENDAHULUAN

Ramai di antara masyarakat kini yang masih keliru dan tidak mengerti mengenai konsep fiqh atau pengertian adat yang sebenar, terutamanya generasi muda kerana mereka tidak didedahkan secara teliti mengenai adat-adat yang ada dan generai ini banyak didedahkan kepada perkara-perkara moden seperti dinegara barat dan bukannya didedahkan kepada perkara-perkara tradisional yang dari zaman nenek moyang kita lagi. Di sini kami akan menerangkan secara lebih mendalam mengenai Konsep Asas Kaedah Fiqh Dan Aplikasinya (adat dijadikan sebagai rujukan hukum dan perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh) iaitu tugasan ini. Kami ingin merungkai dan berkongsi dan memberikan infomasi mengenai maksud adat, jenis-jenis adat yang ada dan perbincangan kaedah aplikasi isu semasa berkaitan konsep adat dalam kaedah fiqh yang berlaku di negara kita ini.
Pengertian kaedah fiqh yang bermaksud dari segi bahasa ialah tapak, asas rumah dan prinsip. Pengertian Bahasa pula bermaksud dari segi Bahasa ialah sesuatu kefahaman. Pengertian kaedah fiqh yang bermaksud ialah koleksi kaedah utama yang bersifat umum bagi menyelesaikan isu-isu tertentu dan prinsip-prinsip fiqh yang bersifat umum dalam bentuk nas pendek yang mengandungi hukum umum yang sesuai dengan bahagian-bahagiannya. Pengertian adat pula bermaksud sesuatu yang sudah menjadi satu kelaziman yand dilakukan oleh manusia dan menurut Kamus Dewan, adat bermaksud suatu peraturan yang diamalkan secara turun temurun (sejak dahulu kala) di dalam masyarakat sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi dalam kehidupan seharian. Adat juga didefinasikan sebagai suatu cara yang sudah menjadi kebiasaan.
Selain itu, dari bahasa Arab iaitu “Adah” yang bererti kebiasaan atau sesuatu perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang lalu menjadi kebiasaan yang tetap dan dihormati orang,maka kebiasaan itu menjadi adat. Uruf yang bermaksud sesuatu yang telah dimaklumi oleh masyarkat hingga menjadi amalan kebiasaan. Kaedah ini boleh dijadikan rujukan bagi menetapkan sesuatu hukum bagi satu-satu isu dengan syarat ketiadaan nas syarak dalam permasalahan tersebut. Konsep adat dijadikan dari istilah melayu iaitu perkataan ini boleh disamakan dengan kebudayaan masayarakat melayu. Adat atau uruf terbahagi kepada empat bahagian iaitu adat am, adat khusus,adat sahih dan adat fasid atau rosak.  Maksud adat am ialah ia merujuk kepada sesuatu kebiasaan yang diterima umum sebagai satu yang memberi maksud tertentu.
Adat khusus yang bermaksud sesuatu yang terpakai dan difahami oleh sesetengah masyarakat atau negeri atau dikalangan golongan tertentu. Kedua ialah adat sahih yang bermaksud sesuatu yang tidak bercanggah dengan nas-nas yang ada dalam hadis mahupun dalam Al-Quran dan Al Sunnah. Dan yang terakhir ialah adat fasik atau rosak yang bermaksud sesuatu adat yang berlawanan atau bercanggah dengan nas syarak atau prinsip syariat atau menghalalkan yang haram atau membatalkan yang wajib atau menghilangkan masalah dengan syarak. Adat ini sering kali dilihat dalam masyarakat kita tak kira kaum atau bangsa yang ada. Setiap kaum atau bangsa mempunyai adat dalam kehidupan masing-masing mahupun dalam agama masing-masing. Setiap masayarakat mempunyai adat-adat tersendiri dan difahami secara betul. Kita tidak boleh memandang sebelah mata terhadap adat yang ada dari nenek moyang kita lagi.

Bagi perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh yang berperanan dalam pengurusan manusia dan kaedah ini boleh dijadikan rujukan. Isu semasa yang dibincangkan ini hendaklah didasari oleh kefahaman yang mendalam tentang kaedah adat atau uruf yang mampu menjadikan hukum pada setiap adat yang ada. Kebiasaannya isu semasa ini sangat meluas dan belum cukup untuk menjadi sandaran untuk menghasilkan benda baru yang akan menjadikan impak yang besar terhadap adat-adat yang ada ini. Adat- adat ini juga dapat mencegah berlakunya kemudaratan yang berlaku melebihi daripada masalah pada setiap manusia. Kita perlu mengamalkan adat atau uruf itu secara perlahan-lahan supaya masyarakat tidak mudah terjebak dengan masalah-masalah yang sering kali berlaku dalam tempoh yang singkat. Memastikan bahawa amalan yang dilakukan tidak bercanggah dengan syarak yang telah ditetapkan. Contoh isu semasa tersebut ialah orang bukan islam membaca al-quran, penggunaan nama Allah oleh Kristian, anak kekal dalam agama asal, isu penggunaan budaya luar dalam masyarakat, amalan membaca wirid dan doa selepas solat dan syarat utama ‘uruf atau adat yang diterima.




2.      ADAT DIJADIKAN SEBAGAI RUJUKAN HUKUM

Adat bermaksud adalah sesuatu yang sudah menjadi satu kelaziman dilakukan oleh manusia. Uruf pula merujuk kepada sesuatu yang telah dimaklumi oleh masyarakat hingga menjadi amalan kebiasaan. Ia melibatkan perkataan, perbuatan atau sesuatu yang tidak dilakukan. Menurut kamus Dewan, Adat bermaksud suatu peraturan yang diamalkan secaara turun temurun (sejak dahulu kala) di dalam masyarakat sehingga merupakan hokum dan peraturan yang dipatuhi. Adat juga didefinisikan sebagai suatu cara yang sudah menjadi kebisaan etimologi perkataan adat adalah dari Bahasa arab ‘Adah’ yang bererti kebiasaan atau sesuatu perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang lalu menjadi kebiasaan itu menjadi adat. Kaedah ini memberi maksud adat atau uruf boleh dijadikan rujukan bagi menetapkan sesuatu hokum bagi satu-satu isu atau kes dengan syarat ketiadaan nas syarak dalam permasalahan tersebut.
Buku sains teknologi dan kejuruteraan dalam islam ( m/s : 170 )

3.1.      Adat Am
Adat am merujuk kepada sesuatu kebiasaan yang diterima umum sebagai satu yang memberi maksud tertentu. Sebagai contoh yang pertama, adat melayu iaitu perkahwinan. Adat merisik,meminang dan bertunang adalah adat yang penting sebelum perkahwinan dijalankan. Hal ini, penting supaya pihak lelaki dapat mengetahui bahawa gadis yang bakal dipinang berpunya atau tidak dan pihak perempuan perlu memastikan lelaki tersebut mempuyai latar belakang agama serta dapat menyara gadis tersebut dan ia juga berhak memilih lelaki Akan tetapi, adat-adat tersebut tidak dianggap penting di zaman ini. Contoh yang kedua iaitu adat kunjung mengunjung di antara jiran tertangga , sahabat handai dan sanak saudara. Orang melayu tidak harus mengunjung rumah orang pada waktu senja iaitu pada waktu solat magrib dan biasanya jamuan yang disediakan tidak harus ditolak walaupun sudah kenyang. Namun pada masa kini, mereka sudah tidak menghormati waktu solat dan waktu senja yang tidak disalahkan mengunjungi rumah orang.
Fiqh perbandingan isu-isu terpilih (m/s : 55)
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 221

وَلَا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ


Dan janganlah kamu kahwini wanita-wanita musyrik sebelum mereka beriman ; dan sesungguhnya seorang hamba wanita yang beriman itu lebih baik daripada wanita musyrik, sekalipun ia menarik hati kamu dan janganlah kamu ( kahwinkan wanita islam ) dengan lelaki musyrik sebelum mereka beriman. Dan sesungguhnya seorang lelaki yang beriman lebih baik daripada lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana ) orang -orang kafir itu mengajak ke neraka,sedang allah mengajak ke syurga dan memberi keampunan dengan izinNya. Dan allah jeleskan ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya).(Surah al-baqarah : ayat 221 )
Tafsir al-Quran (m/s : 35)

3.2.      Adat Khusus
Adat khusus bermaksud sesuatu yang terpakai dan difahami oleh sesetengah masyarakat atau negeri atau dikalangan golongan tertentu. Sebagai contoh  ialah adat perpatih di negeri sembilan. Keunikannya adat adalah berdasarkan kepada sumber adat tersebut dan sistem nasab ibu yang diamalkan oleh masyarakatnya. Sistem ini tidak terdapat di negeri-negeri lain di Malaysia. Dari aspek sosial, ia masih bercirikan hidup kekeluargaan seperti budaya bekerjasama, bermuafakat, saling hormat-menghormati dan semangat kejiranan. Selain itu, upacara nikah kahwin, kenduri dan sebagainya masih mempunyai ciri-ciri tradisi yang unik. Contohnya, mengharuskan diadakan kenduri tahlil kerana ia merupakan ‘amalan kebajikan,malah pahala daripada berdoa, bersedekah dan membaca ayat-ayat suci al-quran yang dibaca didalam majlis tersebut.
Buku fiqh perbandingan isu-isu terpilih (m/s : 455)



3.3       Adat Sahih

Adat sahih iaitu adat istiadat yang tidak bertentangan dengan nash-nash yang ada dalam hadis mahupun dalam Al-Quran. Selain itu, merupakan adat istiadat yang telah diterima oleh masyarakat. Adat sahih juga merupakan adat yang dapat diterima secara meluas, serta dapat dipertimbangkan oleh akal yang sihat serta membawa kepada kebaikan. Dalam masa yang sama, dapat menolak daripada kerosakan akhlak.Antara contohnya, sesorang menjual dan membeli bahan makanan yang kebiasaannya diukur dengan takaran, tetapi bertukar menjadi ukuran mengikut timbangan. Contoh seterusnya, bertahlil satu perbuatan yang baik kerana mengandungi bacaan Al-Quran,berdoa,beristighfar bertasbih dan lain-lain dan dikirimkan  pahalanya bukan sahaja kepada si mati yang baru sahaja meninggal dunia bahkan kepada saudara mara yang telah lama meninggal dunia.
Buku fiqh perbandingan isu-isu terpilih (m/s : 453)

3.4       Adat Fasid Atau Rosak
‘Urf fasid ialah perkara yang menjadi kebiasaan bagi manusia tetapi bertentangan dengan syarak atau sesuatu yang menghalalkan perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal. ‘Urf fasid juga adalah setiap yang menyalahi syarak dan membawa kemudaratan kepada manusia serta tidak mendatangkan apa-apa kebaikan seperti pinjaman yang berbentuk riba dan kejahatn. Contohnya,melakukan dosa-dosa besar atau meninggakan fardhu tanpa keuzuran, menyebabkan orang yang melakuan menjadi fasiq yang menyebabkan gugur persaksiannya dan wajiblah dibunuh tetapi masih dikira mu’min jika masih percaya kepada rukun-rukun iman dan islam.
Buku rujukan fiqh perbandingan isu-isu fiqh terpilih (m/s : 323)




7
4.         PERBINCANGAN ISU SEMASA BERKAITAN KAEDAH FIQH

4.1       Orang Bukan Islam Membaca Al-Quran
Sesetengah masyarakat tidak bersetuju serta menganggap ia sebagai penghinaan khususnya disebabkan kesilapan sebutannya dan nama surah. Tetapi ada dalil yang menyatakan bahawa kesalahan sebutan dan nama surah, adalah dimaafkan bagi mereka yang dalam pembelajaran, apatah lagi orang bukan Islam. Ini dapat menegaskan bahawa dalam dunia kini, tiada kesalahan bagi orang bukan islam untuk membaca al-Quran. Maka, orang bukan islam dibenarkan membaca al-Quran bagi tujuan untuk belajar.Contohnya,orang yang memahami ilmu,memberi manfaat baginya dan mengajarkannya kepada orang lain pula dengan niat untuk mengajar.
Buku keutamaan fikah menurut al-Quran dan sunnah(m/s: 92)

4.2       Penggunaan Nama Allah Oleh Kristian
Isu ini turut menjadi hangat khususnya apabila terdapat beberapa pandangan diberikan oleh kumpulan ilmuan. Mereka beranggapan penggunaan nama Allah tidak memberi kesan kepada alam sekitar. Tetapi, setelah dikaji Kristian ingin menggunakan nama Allah didalam kitab Bible. Ini sama sekali tidak dibenarkan kerana tidak memberi manfaat kepada umat islam. Maka, diharamkan bagi Kristian untuk menggunakan nama Allah yang bertujuan untuk kepentingan mereka.Contohnya, sebaik sahaja menyebut hadis-hadis atau nama Allah tentang niat,ikhlas dan mengikuti al-Quran dan sunnah,lalu beliau masuk dengan bab ilmu.
Keutamaan fikah menurut al-Quran dan sunnah(m/s: 79)

4.3       Anak Kekal Dalam Agama Asal
Isu ini menerangkan bahawa sesetengah masyarakat Islam kita ada yang menukar agama semasa hayatnya. Apabila dia sudah meninggal dunia, isu yang dibangkitkan adalah untuk meletakkan jenazah di kubur. Contohnya, seorang remaja semasa hayatnya telah menukar agama kepada agama Kristian. Apabila dia telah mati, menjadi isu untuk menguburkan si mati di kubur yang mana. Maka, ibu bapa yang mengetahui bahawa anaknya telah menukar agama, jadi disarankan untuk merujuk kepada Majlis Fatwa.Seseorang perlu menguruskan jenazah dengan baik setelah mengetahui si mati merupakan agama islam atau sebaliknya.
Fiqh perbandingan isu-isu fiqh terpilih (m/s : 133 )



4.4       Isu Penggunaan Budaya Luar Dalam Masyarakat
Kebanyakan masyarakat kita sudah terbiasa dengan pelbagai budaya luar. Misalnya, budaya hip hop yang sudah terbiasa di negara kita dan budaya ini boleh diguna pakai sekiranya tidak bercanggah dengan syarak. Selain itu, adat mengamalkan perayaan agama lain. Kita tidak mempersusahkan diri kita dan orang lain dalam hal yang tidak berhubung. Sebelum ini, masyarakat melayu islam berasa ragu-ragu untuk hadir ke perayaan agama lain. Tetapi setelah diteliti, tidak salah untuk kita merayakan perayaan agama lain selain tidak bercanggah dengan nas dan syarak.
Keutamaan fikah menurut al-Quran dan sunnah(m/s: 48)

4.5       Amalan Membaca Wirid Dan Doa Selepas Solat
Seperti yang diketahui, amalan membaca wirid dan doa selepas solat bukanlah kelaziman nabi S.A.W. Orang arab juga tidak mengamalkan amalan ini. Bagi mereke, amalan ini adalah amalan bidaah. Isu ini berbangkit apabila para ilmuan merasakan amalan ini tidak sama dengan sunnah Rasulullah. Apabila diteliti dan dikaji, amalan ini bukanlah bercanggah dengan syarak malahan ia seperti memuji-muji kebesaran Allah. Maka, amalan ini boleh diteruskan dan sehingga kini amalan ini sudah menjadi kebiasaan masyarakat Malaysia kerana mereka konon orang yang suka beramal dengan orang yang atau yang bidaah,orang yang urus dan melencong.Kewajiapan kita ialah mencari perbezaan dan kelebihan,bukan menyamakan hukum dalam hal ini.
Buku keutamaan fikah menurut al-quran dan sunnah(m/s : 134)

4.6       Syarat Utama ‘Uruf Atau Adat Yang Diterima
Ia merupakan satu amalan kebiasaan atau satu budaya yang diamalkan secara bersekala besar oleh masyarakatdan tidak mudah berubah-ubah dalam tempoh yang singkat. Contohnya, amalan membaca Yasin setiap malam Jumaat.Selain itu,Andai ‘Uruf boleh menimbulkan kemudaratan dan kepayahan dalam pengurusan hidup maka ‘uruf tersebut dikira terbatal.Contohnya, larangan mengambil upah mengajar al-Quran oleh para ulamak terdahulu. Kini zaman sudah berubah , ulamak muktahir mengambil sikap dibenarkan mengambil upah atas sebab perubahan ‘Uruf semasa.
Rujukan buku sains dan teknologi maklumat (m/s :



5.         KESIMPULAN

Kesimpulan yang dapat kami perolehi dalam melaksanakan tugasan projek ini ialah kami dapat mendedahkan kepada seluruh masyarakat mengenai adat yang dijadikan sebagai rujukan hukum dan isu semasa berkaitan kaedah fiqh. Semoga kami dapat membuka mata seluruh masyarakat bahawa bertapa pentingnye adat-adat dalam kehidupan kita yang kita jadikan sebagai rujukan. Begitu banyak adat-adat yang ada di seluruh negara. Tak kira kaum mahupun bangsa, sehingga kita harus mengikuti sebuah adat yang berlaku apabila kita berada di suatu tempat. Seperti sebuah peribahasa mengatakan “dimana bumi dipijak, maka disitu langit dijunjung. Oleh sebab itu ,saranan yang dapat kami berikan ialah setiap masyarakat perlu menghormati adat diantara kaum atau bangsa lain dengan tidak berkata seperti mempunyai maksud pnghinaan dalam sesebuah agama atau kaum.
Kami ingin merungkai dan memberikan infomasi mengenai maksud adat, jenis-jenis adat yang ada dan perbincangan kaedah aplikasi isu semasa berkaitan konsep adat dalam kaedah fiqh. Sebagai warga malaysia , kita harus sentiasa menjaga dan melestarikan adat yang sudah ada dari nenek moyang dahulu lagi agar ciri khas suatu daerah atau perkampungan masih tetap terjaga. Adat bermaksud adalah sesuatu yang sudah menjadi satu kelaziman dilakukan oleh manusia. Uruf pula merujuk kepada sesuatu yang telah dimaklumi oleh masyarakat hingga menjadi amalan kebiasaan. Adat juga didefinisikan sebagai suatu cara yang sudah menjadi kebisaan etimologi perkataan adat adalah dari Bahasa arab ‘Adah’ yang bererti kebiasaan atau sesuatu perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang lalu menjadi kebiasaan itu menjadi adat. Kaedah ini memberi maksud adat atau uruf boleh dijadikan rujukan bagi menetapkan sesuatu hokum bagi satu-satu isu atau kes dengan syarat ketiadaan nas syarak dalam permasalahan tersebut.
Seterusnya, adat yang dijadikan sebagai rujukan hukum yang kami perolehi ialah adat am, adat khusus, adat sahih, adat fasid atau rosak. Antara adat am yang merujuk kepada sesuatu kebiasaan yang diterima umum sebagai satu yang memberi maksud tertentu. Sebagai contoh yang pertama, adat melayu iaitu perkahwinan.Selain itu, adat khusus bermaksud sesuatu yang terpakai dan difahami oleh sesetengah masyarakat atau negeri atau dikalangan golongan tertentu. Sebagai contoh  ialah adat perpatih di negeri sembilan. Adat sahih iaitu adat istiadat yang tidak bertentangan dengan nash-nash yang ada dalam hadis mahupun dalam Al-Quran. ‘Urf fasid ialah perkara yang menjadi kebiasaan bagi manusia tetapi bertentangan dengan syarak atau sesuatu yang menghalalkan perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal.
Perbincangan isu semasa berkaitan kaedah fiqh membincangkan tentang orang bukan islam membaca al-quran iaitu sesetengah masyarakat tidak bersetuju serta menganggap ia sebagai penghinaan khususnya disebabkan kesilapan sebutannya dan nama surah. Selain itu, penggunaan nama allah oleh kristian yang berkaitan dengan isu ini turut menjadi hangat khususnya apabila terdapat beberapa pandangan diberikan oleh kumpulan ilmuan. Mereka beranggapan penggunaan nama Allah tidak memberi kesan kepada alam sekitar.

10
Seterusnya, nak kekal dalam agama asal ia melibatkan isu ini yang menerangkan bahawa sesetengah masyarakat Islam kita ada yang menukar agama semasa hayatnya.Apabila dia sudah meninggal dunia, isu yang dibangkitkan adalah untuk meletakkan jenazah di kubur.Contohnya, seorang remaja semasa hayatnya telah menukar agama kepada agama Kristian. Amalan membaca wirid dan doa selepas solat seperti yang diketahui, amalan membaca wirid dan doa selepas solat bukanlah kelaziman nabi S.A.W.Amalan ini bukanlah bercanggah dengan syarak malahan ia seperti memuji-muji kebesaran Allah. Maka, amalan ini boleh diteruskan dan sehingga kini amalan ini sudah menjadi kebiasaan masyarakat Malaysia.
Antara syarat utama ‘uruf atau adat yang diterima ialah ia merupakan satu amalan kebiasaan atau satu budaya yang diamalkan secara bersekala besar oleh masyarakat dan tidak mudah berubah-ubah dalam tempoh yang singkat. Contohnya, amalan membaca Yasin setiap malam Jumaat dan puasa sunat pada setiap hari isnin dan khamis.Kerana kalau kita lihat, adat-adat yang ada di malaysia sudah semakin pudar bahkan hampir menghilang. Bak kata perpatah “ tak lapok ditelan zaman”





No comments:

Post a Comment